Det startede sådan

For mit vedkommende i slut firserne.
Ideen med at bygge en selv, kom efter en tur til Østrig, om sommeren, hvor der var en del af dem på vejene. Jeg syntes det var en dejlig og uafhængig måde at holde ferie på og begyndte at kigge på hvad det ville koste at anskaffe sig sådan en. Ny kunne slet ikke komme på tale, de brugte var også i overkanten, der var en del selvbyg, men de opfyldte ikke vores behov med hensyn til indretning, derfor kom tankerne med at bygge en helt fra bunden af.

Leje af WV Karmann, med alkove

Lige for at få afprøvet, om det kunne fungere med to voksne, tre børn og en hund.

 

 

 

WV LT 35

En LT35 med twin baghjul og benzinmotor, blev købt for den nette sum af 10.000kr, den havde kørt som mejeri bil.
Den blev fortoldet, ved et eftersyn af to personer fra toldvæsenet, på en parkeringsplads ved politigården i Sønderborg, om registrering til hvide plader kostede, hvis jeg ikke husker fejl ca. 20.000kr.
Så gik turen til Hamburg.

Et speditionsfirma sørgede for papirerne, så at der lovligt kunne indføres et glasfibertag, dengang måtte man kun indføre for 4.000kr., firmaet i Hamborg skrællede taget af og satte nyt forhøjet glasfibertag på, om eftermiddagen kunne vi så køre hjem igen.

Så kom det lange seje træk, med i fritiden, at få den indrettet som camper. Fandt inspiration til indretningen i nogle tyske camperblade, de var langt fremme dengang i forhold til DK, specielt med ting og sager til selvbyg.

Det lykkedes at få den indrettet med “bad/toilet”, køleskab, kogeø, truma varme og boiler til varmt vand. Soveafdeling til to børn ovenpå, samarit seng til den mindste hen over førersæde, sidde afdeling som kunne slås ned til soveplads for to voksne. Nå ja, hunden, den fik plads, sammenrullet foran passagersædet, og de tre kæpheste blev opstaldet på toilet natten over.

Den tjente familien godt i små ti år, på ture fra Vesuv til Nordkap, og vil skyde på at selve camperen løb op på 90-100.000kr.

Mercedes Vito med pop up tag

 

Berit og jeg købte den i 2007, og det blev til Østrig og lidt rundt i DK, på grund af flytning og jobskifte, som ikke gjorde det muligt at bruge den fra april til september, valgte vi at skille os af med den i 2008.

 

Mc.louis Tandy 663

Købte vi i 2010, det blev lidt småture i DK og ture til sydtyskland, solgt i 2011, idet vi købte hus som skulle renoveres, delvis som selv byg, dvs alle weekender og helligdage gik i flere år med renovering, og det ville gøre ondt og give dårlig samvittighed at se den stå i indkørslen.

Trundecolumbus eller Roadcar 640.:

    

Hvorfor Trundecolumbus, historien er den at mine forældre også gik i gang med at bygge deres autocamper, det var et folkevognsrugbrød. Den havde kørt ved militæret og fik en hellakering og glasfibertop på. De døbte den Trundecolumbus, deres plan var at når de gik på efterløn ville de rejse længerevarende rundt i Europa, der var før GPS og mobiltelefonens tid.
På en prøvetur, kom de på en firesporet motorvej uden at vide hvordan og hvorhen, her opstod der lettere panik, og konklusionen blev at de fremover ville nøjes med at køre lidt i nordtyskland og en enkelt afstikker til Sverige blev det til.

Nu vil vi så give Trundecolumbus nyt liv og gøre drømmen til virkelighed.

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Synes du om siden, så del gerne